Dag 13 - Halong Bay

26 januari 2023 - Halong Bay, Vietnam

Om 7u zitten we al aan het ontbijt om daarna aan te leggen bij een klein dorpje. We krijgen een fiets en moeten 4 km fietsen naar het dorpje met 300 inwoners. Onze gids neemt een klein omweggetje over een onverhard pad en dat was niet voor iedereen een goede keus want de dame uit Maleisië rijdt gewoon te water. Als zij en haar fiets weer op de kant staan krijgen we een rondleiding door het dorpje en mogen ook even proeven bij een lokaal wijnlokaal. We krijgen snakewijn of wel slagen wijn. In de grote pot waaruit een klein glaasje wordt geschonken zie je de slangen ook echt zitten😳

Na een klein slokje (smaakt als een heeel vies hoestdrankje) mogen we naar de vis farm waar je je voeten in een vijvertje vol met kleine visjes steken die vervolgens aan je voeten ‘knabbelen’. Het is apart en eigenlijk niet leuk (vind Richard).

Hierna fietsen we terug naar de boot (er is een helling met 10% stijgingspercentage!). Daarna moeten we de bagage uit onze hut halen waarna we voor de verandering maar eens gaan eten. In tegenstelling tot gisteravond geen oesters maar rijst, varkensvlees, garnalen, loempia-tjes en - zowaar- patat. Wel alles afgemeten qua porties zoals het toetje wat bestaat uit precies 4 partjes (wij zitten met het Nederlandse stel aan tafel) appel.

Alsof we niet al genoeg foto’s hier hebben gemaakt maken we er nog maar eens een paar en dan vaart de boot terug naar de haven. Na een uurtje wachten - iedereen is al weg - komt de bus ons halen voor onze nieuwe bestemming. Volgende de instructies hebben we de Halong bus nodig en zal de chauffeur onze namen roepen. De chauffeur blijkt geen woord Engels te spreken en hij noemt onze naam niet en ook op Halong bus reageert ie niet. Het enige wat klopt is onze eindbestemming dus we stappen maar in. De stoeltjes zijn heel smal maar bij de haven zit het busje propvol met twintigers (op ons na). 2 Engelse meiden vragen waar wij heen gaan en zijn blij dat we dezelfde bestemming hebben want die hebben ook geen idee of ze goed zitten. Bij de haven wachten we op de Ferry die ons weer naar het vaste land brengt en na een half uurtje staan we aan de andere kant. Er staat geen bus dus wij lopen maar langzaam verder met een horde twintigers achter ons aan die denken dat wij het wel weten….

In de verte staan een aantal bussen en niemand die onze naam noemt of checkt, geen idee of dit de Halong bus is maar in no time zit onze bagage in het ruim en zijn wij en de horde jongeren in de bus die gelijk wegrijdt. Onderweg hebben we een tussenstop en als de chauffeur het aantal personen heeft geteld gaan we verder… of niet want er blijken nog 3 mensen te ontbreken dus tellen kan hij niet maar gelukkig zijn er oplettende medepassagiers. Uiteindelijk bereiken we de eindbestemming voor vandaag. Nu nog een taxi. De enige taxi die er staat vraagt 250.000 (10 euro) wat echt vee te veel is voor hier maar hij wil niet onderhandelen. Nummer 2 vraag 200.000 en vind het ook we goed dus gaan we eerst maar wat eten. We hebben een zeer vriendelijke serveerster en Bianca komt op het idee haar te vragen hoe we het beste naar ons hotel komen. Ze belt en binnen 2 minuten staat er een auto voor de deur die ons voor 120.000 naar ons hotel brengt. Het is inmiddels al lang donker maar het ziet er super leuk uit. We zijn blij dat we er zijn en kijken morgen wel weer verder.