Dag 27 - Ho Chi Minh City

10 februari 2023 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Om 7 uur stond er al een busje voor deur om ons op te pikken. We rijden naar de haven en stappen daar op een speedboot die ons in vijf kwartier naar Cu Chi brengt waar een labyrint van tunnels ligt uit de Vietnam oorlog. De speedboot begint rustig maar geeft dan gas en gaat volle vaart de Saigon rivier op. Dat heeft natuurlijk wel wat avontuurlijks maar dat betekent wel dat we de komende 1uur en 20 minuten de wind om ons hoofd hebben waaien en onszelf nauwelijks verstaanbaar kunnen maken maar het uitzicht vergoed veel.

Als we er zijn krijgen we eerst wat uitleg over tijd van de oorlog en dan gaan we op pad. We zien ingenieuze vallen die dienden om de Amerikanen uit te schakelen, er wordt verteld dat ze enkel 's nachts kookten en dat de rook 200 meter verder werd afgevoerd zodat een eventuele bom op de rook niet gelijk de keuken zou vernielen. Ook krijgen we de smalle gangen te zien om even een idee te krijgen. De Vietnamezen waren al kleiner dan de Amerikanen maar ook nog eens veel magerder dus als je iets te breed bent zit je gelijk vast. Verderop is een ingang breder gemaakt zodat de toeristen er makkelijker in kunnnen. Eenmaal onder de grond is het toch allemaal erg smal en bovendien bloedheet. Gelukkig hoeven we maar 20 meter maar als je wilt kun je ook 40,60, 80 of 100 meter kruipen. Wij vinden die 20 meter wel genoeg. Al met al is het reuze interessant. Na de lunch vaart de speedboot weer terug en worden we weer naar ons hotel gebracht.

Na een pauze in het hotel (even lekker in de airco) lopen we nog een rondje en dan begint onze food tour. 2 locals laten ons de niet toeristische delen van de stad zien en op 10 punten krijgen we een lokaal gerechtje te proeven terwijl we gelijk meer over de geschiedenis van de stad horen. Het is een Vietnamees stel van 28 jaar en ze spreken goed Engels. Het eten is prima (we slaan wel de slakken over en het ei waar nog een kuiken in zit - we doen tenslotte niet mee aan Expeditie Robinson😅). We krijgen onder andere een banquette met vlees, een Vietnamese pizza, iets van vlees met kaas en honing op een stokje, noedelsoep, rijst met banaan, papaya salade met soort van aardappel, cocosijsje en nog wat dingen die we zelf nooit geprobeerd zouden hebben. We hebben we alles opgegeten (niet altijd het bordje leeg) en zitten helemaal vol.

Waar we nu zijn zijn geen toeristische restaurants of hotels te vinden en dit is echt voor de Vietnamezen maar je ziet hier en daar een verdwaalde toerist (meestal ook met een gids). Je ziet hier ook hoe de mensen wonen en het is net een tikkie anders als in Nederland.... Er staan bijvoorbeeld grote blokkendozen met appartementen maar overal staat wat, zitten mensen buiten of je kunt naar binnen kijken en ziet mensen op de grond liggen tv te kijken of te slapen (of te douchen🙈). Doordat we echt over de galerijen lopen krijgen we een goed beeld hoe men hier leeft. We horen dat de huur voor een beneden appartement 400 euro per maand is en boven 200 euro. Beneden zijn dan ook nauwelijks woningen maar winkels of restaurants. En juist omdat ze daarmee iets kunnen verdienen is de huur ook hoger. 3 uur later staan we weer voor het hotel en is het tijd om onze spullen al beetje te gaan pakken want morgen gaan we naar de volgende plek en dat wordt weer een lange dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade