Dag 35 - Phnom Penh

17 februari 2023 - Phnom Penh, Cambodja

Om 10 uur worden we opgehaald door de taxi voor een rit van 3 uur naar het vliegveld van Ho Chi Minh City. Het gaat super traag, de weg is slecht en we hebben al snel in de gaten dat dit nooit gaat lukken in 3 uur. Pas het laatste stuk komen we op een tolweg en uiteindelijk dik 4uur later zijn we op het vliegveld. De jongens kunnen al inchecken voor hun vlucht naar huis (via Kuala Lumpur) maar wij helaas nog niet voor onze vlucht naar Cambodja. Als de jongens in de rij staan voor de paspoortcontrole ziet Richard dat Luc zijn naam op een bord staat.  Doordat het zo vreemd is lezen we niet verder maar gaan terug naar de balie. Het blijkt om een bagage inspectie te gaan. Het blijkt dat een powerbank niet mee het ruim in mag (die had hij van ons gekregen omdat wij hem niet gebruikten samen met andere dingen die we niet (meer) nodig hadden).  Bij ons heeft het telkens in de ruimbagage gezeten zonder problemen maar nu dus niet. Als het eruit is (en weer in onze handbagage wat geen probleem is) gaan de jongens door de paspoortcontrole en blijven wij achter. Anderhalf uur laten kunnen wij inchecken en als we door de paspoortcontrole zijn lopen we nog even naar de gate van de jongens maar die is helemaal leeg ondanks dat ze hadden gezegd dat ze vertraging hadden (later zou blijken dat ze lang hebben stil gestaan maar dat hun gate was gewijzigd….- oorspronkelijk hadden ze 4 uur overstap tijd in Kuala Lumpur maar nu slechts anderhalf uur).

Wij nemen afscheid van Vietnam en vliegen naar Cambodja. Het oorspronkelijke plan was 5 uur in de bus richting de Mekong rivier en dan overnachten en de volgende dag 6 uur met een boot en onderweg de grens te passeren. Nu dus vliegen in slechts 30 minuten….Klinkt als een betere optie.

We landen keurig om 8 uur ‘s avonds in Phnom Penh.

Met een tuktuk racen we naar het hotel en na een drankje op het dakterras is de batterij wel weer leeg. Al met al zijn we 11uur onderweg geweest. Morgen gaan we hier alweer weg en de binnenlanden in op zoek naar olifanten.