Dag 40 - Siem Reap

22 februari 2023 - Siem Reap, Cambodja

We worden bij ons ontbijttentje opgehaald door een tuktuk rijder voor een bezoek aan de Angkor Wat, wat een groot tempelcomplex is en de absolute hoofdattractie van Cambodja. Men zegt dat het een must see is om de zonsopgang daar te zien maar we vinden het toch net te gortig om al om half 5 in de ochtend opgehaald te worden en wij vinden 9 uur een mooie tijd.

We pikken bij de hoofdingang nog een gids op want die zorgen ervoor dat je toch net even meer aan de weet komt.

De eerste stop is de Angkor Thom tempel. Niet heel groot maar mooi om te zien en vandaar gelijk door naar de volgende tempel.

De 3e tempel is deels overwoekerd door de wortels van 300 jaar oude bomen. Ook werd hier de film Tomb Raider opgenomen.

Eigenlijk is het vrij rustig (de Chinezen en Koreanen zijn nog niet allemaal teruggekomen) en we slagen erin om foto’s te maken zonder toeristen. Onze gids ratelt continue door en soms is hij wat lastig te verstaan. Maar hij laat ons dingen zien die we anders nooit gezien zouden hebben. Na de lunch gaan we door naar de hoofd tempel Angkor Wat. De bezienswaardigheid van Cambodja die ook staat afgebeeld op de nationale vlag. Het is een zeer indrukwekkend complex en alhoewel nog niet zo oud (iets meer als 1000 jaar) geeft het betreden van het complex een gelijkwaardig gevoel dat we hadden in Peru (Inca’s), Egypte (pyramides), Jordanië (Petra) en Mexico (Azteken).

Gewoon het gevoel dat je ergens bent waar een oude beschaving heeft geleefd en gewoond. Als de Angkor Wat verlaten kijken we nog wel tientallen keren om en nemen we nog maar eens een foto. Ondanks dat het hier en daar behoorlijk is aangetast is het toch erg mooi en vooral indrukwekkend en mystiek. Uiteindelijk verlaten we toch het complex en worden teruggebracht naar het hotel waar we nog even het zwembad induiken.

In de avond bekijken we wat kapsalons (ze zitten allemaal een 1 straatje bij elkaar) voor Bianca waar ze haar haar kan laten verven. 2 komen er in aanmerking maar ze beslist pas morgen of ze echt gaat. We lopen nog een rondje en eten bij een leuk Mexicaans restaurant.