Dag 43 - Battambang

25 februari 2023 - Battambang, Cambodja

We hebben geen concrete plannen vandaag maar vinden dat we toch wel iets moeten gaan doen. We beginnen met een excursie te regelen voor morgen waarbij we in een keer alle bezienswaardigheden hier kunnen doen en besluiten of we vandaag ergens een fiets toer kunnen doen. We vinden een adresje waar we zowel een toer kunnen boeken als ook gewoon fietsen kunnen huren en besluiten uiteindelijk voor het laatste. Op onze 2 mountainbikes fietsen we langs de rivier. Er staan allerlei soorten huisjes soms redelijk goed onderhouden, soms deels met golfplaat en soms enkel golfplaat en verder afgedekt met lappen stof. Die laatste zijn uiteraard het meest armoedig. We gaan de brug over en fietsen langs de rivier weer terug om gewoon nog wat door de stad te fietsen. Battambang staat in de top 3 van grote steden in Cambodja maar het is er vervallen, de straten zijn onoverzichtelijk, er is geen duidelijk centrum en de wegen slecht en vreselijk stoffig. Slechts hier een daar staat een pareltje qua gebouw. Er zijn meer van dat soort koloniale stijl gebouwen maar die zijn slecht onderhouden.

Tijdens ons fietstochtje stoppen we bij wat cafeetjes voor een drankje en een klein snackje.

Eind van de middag brengen we onze fietsen weg en gaan we op weg naar…. het circus!

In principe is het een soort kunst school waar kansarme kinderen leren creatief te kunnen zijn en daarmee uiteindelijk hun geld te kunnen verdienen. Een van de onderdelen van de school is een circusopleiding. Ze staan overigens ook in het Guiness book of records met de langste circus optreden (24 uur). In eerste instantie zijn de toeschouwers allemaal blanke toeristen (een kaartje is naar verhouding ook duur voor Cambodjaanse begrippen met 14 euro) maar uiteindelijk zitten er ook mensen uit Cambodja op de tribune (geen idee of het familie is en bovendien zitten ze aan beide kanten aan de zijkant waar de toeristen allemaal recht voor het podium zitten. De voorstelling duurt een uur en het zijn praktisch allemaal kinderen die optreden. Ze zijn verrassend lenig en natuurlijk gaat niet alles goed maar het is wel vermakelijk om hun optreden en enthousiasme te zien. Na afloop mag je ook op de foto met ze als je dat wilt.

We rijden met een tuktuk terug naar het centrum en lopen vandaar terug naar ons hotel.