Dag 44 - Battambang

26 februari 2023 - Battambang, Cambodja

Een rustig begin van de dag die we lekker op het terras bij het zwembad doorbrengen.

Pas om 13 uur worden we opgehaald met een tuktuk voor de bezienswaardigheden van Battambang. De eerste stop is de bamboe trein. Dit is geen echte trein maar gewoon een bamboe vlotje op de rails. Als je kaartjes hebt gekocht bij de conducteur worden er 2 assen (je kunt er ook mee gewicht heffen) op het spoor gezet, daarop word een bamboe vlot getild en dan zetten ze er een motortje bij (lijkt een beetje op een trilplaat van de stratenmaker en dan doen ze de aandrijf riem op een van de assen om het bewegende deel van het motortje en klaar.

In eerste instantie moeten we het wachten want de echte trein is nog niet geweest (die rijd 1x per dag). En dan opeens lijkt dat niet meer te boeien en wordt ons ‘wagonnetje’ klaar gezet voor vertrek. En hoe zit het dan met de echte trein vragen wij? Oh die zien ze al van ver aankomen dus geen probleem🤔😅

Als we bij de volgende halte zijn (kilometer of 6 verder) moeten we inderdaad van de rails af want de trein komt eraan! Het is een goederentrein en die gaat heeeel langzaam over de rails. Als de trein voorbij is word alles weer op de rails geïnstalleerd en gaan we weer terug. Super toeristisch maar zo reisde men 30 jaar geleden ook alleen dan zonder motortje maar door met een stok het karretje voort te duwen. Het gaat al met al nog best snel want op een gegeven moment komt de gepasseerde echte trein in zicht en zitten we er vlak achter😳

We rijden met de tuktuk weer een stuk verder en na een stop bij een tempel bovenaan een trap met 358 tredes gaan we naar een volgende tempel die ook hoog op een berg ligt. Boven heb je een uitzicht over de omgeving en beneden heb je 2 grotten. De eerste grot is vroeger gebruikt om gewoon mensen in te gooien bij een oorlog en zou ook vol hebben gelegen met skeletten maar behalve een kast met wat schedels en botten is er verder weinig te zien in deze zogenoemde killing cave. De grot beneden moet meer bijzonder zijn. Langs de weg staan er rijen met tafeltjes en stoeltjes waar alle toeristen kunnen gaan zitten (als ze iets bestellen tenminste) vlakbij een enorm gat in de rots (batcave ofwel de vleermuizen grot) en dan is het wachten op de zonsondergang. Het duurt even maar exact om 18.25 komt er een zwerm vleermuizen op gang en vliegen er duizenden vleermuizen de grot uit op zoek naar insecten. Er lijkt maar geen einde aan te komen zoveel zijn het er!

Hierna rijden we terug naar het hotel en gaan vervolgens op pad voor het avondeten. Er staan diverse eetstalletje langs de weg maar het ziet er allemaal onaantrekkelijk uit. Het vlees is vaag of het zijn duidelijk de tenen van een kip. Verder hebben ze ook nog een saté prikker met 3 eieren (in de schaal!) eraan. Probeer dat thuis maar eens om 3 eieren aan een saté prikker te rijgen👍

Veel anders is er niet tot we een pizzeria zien en daar gaan zitten. Al met al weer een hoop gezien vandaag. Morgen wordt een rustige maar uiteindelijk ook een intensieve dag want morgenavond laat gaan we weer verder maar hoe dat verloopt lezen jullie in het volgende bericht ervan uitgaande dat we dat redelijk internet hebben want we gaan naar een eiland. Het internet hier waar we nu zitten is soms goed en valt soms ineens helemaal weg dus het laden van de verhalen en foto’s mislukt soms een paar keer.