Dag 46 - Koh Rong

28 februari 2023 - Koh Rong, Cambodja

Onze bus die gisteravond vertrok komt om 4 uur ‘s nachts aan in Phnom Penh. Dat is een uur vroeger dan gepland. Lekker zou je zeggen maar onze volgende bus gaat om 7 uur dus in plaats van 2 uurtjes wachten is het 3 uur. We lopen eerst maar eens een rondje maar er is om 4uur  ‘s nachts weinig te zien dus we komen weer bij ons verzamelpunt waar we ontzettend veel bussen zien aankomen en tuktuk rijders elke keer netjes in de rij staan wachten totdat ze iemand krijgen toegewezen.

Als het eindelijk 7uur is gaat onze mini busje op weg naar onze (bijna) eindbestemming.

Het gaat over een vrij nieuwe tolweg best snel en om 10 uur staan we in Sihanoukville maar we zijn er nog niet want van hier moeten we naar de haven. Iemand vraagt of we een tuktuk nodig hebben en als je ja zeggen loopt hij naar een auto. Of het nog lang een auto is, is de vraag want bij ons zou die niet door de APK komen en harder dan 20 km per uur kan die ook niet lijkt het maar goed hij brengt ons naar de bestemming alhoewel de chauffeur ons nog wat extra geld probeert af te troggelen. Tot 3x toe geeft ie te weinig wisselgeld terug maar zo zijn we niet getrouwd. Als we ons geld hebben lopen we naar de terminal en blijkt onze boot naar het eiland Koh Rong om 11.30 te gaan. Weer wachten dus. Om kwart over 12 stappen we aan land op het eiland en dan stappen we in een taxi voor de laatste 10 minuten. Gisteravond vertrok de bus rond kwart voor 11 in de avond en bijna 13 uur later zijn we bij het hotel.

Eerste reactie: fantastische zee maar beetje stil en leeg hier. Kamer prima maar stiekem hadden we meer verwacht. Langzaam dringt door dat hier helemaal geen centrum is en dat we dus constant op deze plek zullen zijn. Je kunt met de taxi maar dat is 20 euro heen en 20 euro terug…

Nou ja eerst maar wat zitten en lezen. In de avond hebben we ene lang gesprek met de ober. Hij droomt ervan rijk te worden en weet ook precies hoe het moet maar of het hem ooit gaat lukken? Hij blijft maar praten en de gouden tanden glimmen ons tegemoet als hij lacht.

Hij vertelt dat we een scooter kunnen huren om het eiland te verkennen en dat verandert alles direct. We gaan morgen er gelijk gebruik van maken.