Dag 51 - Phnom Penh

5 maart 2023 - Phnom Penh, Cambodja

In de ochtend is er wat verwarring want alhoewel de receptie de taxi en boot zou hebben gereserveerd lijkt dit er niet op. We krijgen de vraag of we een boot later kunnen nemen maar we hebben al een busreservering en een boot later betekent dat we de bus missen. Uiteindelijk gaat er iemand van het hotel met ons mee naar de pier. Daar wordt druk gebeld, gepraat en naar onze tickets gekeken en er wordt nee geschud en ja hoor we kunnen toch mee op de boot die we nodig hebben. Ze loopt ook mee de pier op maar we mogen toch niet mee van de kapitein. De dame van ons hotel heeft een hele discussie maar het gaat niet gebeuren. Maar over 10 minuten is er een andere boot zet ze en daar kunnen jullie mee. Eerst zien en dan geloven denken we. De boot ligt nog niet eens vast of ze praat al met de bemanning. Bij de man achterop de boot moet ze overleggen met de man voorop de boot en zowaar we mogen mee ook al is dit ook een andere maatschappij als waarmee we heen gingen. De boot vaart weg en geeft vol gas maar er staat veel wind dus hij knalt flink op de golven heen en weer. Een heleboel mensen worden gelijk onrustig en beginnen te joelen. De golven zijn zo hoog dat er via de zijkanten van de boot water naar binnenkomt en als een regendouche op ons neerdaalt. Daarna wordt het ietsje rustiger en dan ineens valt de boot volledig stil en we dobberen in de woeste zee....

Er heerst lichte paniek bij de lokale bevolking en sommige trekken snel een zwemvest aan. Ook worden er snel kotszakjes uitgedeeld nu de boot heftig dobbert in de golven. Twee bemanningsleden gaan naar de achterkant van de boot en geen idee wat ze doen maar de motor slaat weer aan en we gaan verder...

We bereiken uiteindelijk het vasteland en er klinkt gejuich aan boot dat we het hebben gehaald. De meeste blanke toeristen bekijken het allemaal nuchter. Met een tuktuk rijden we in no time naar het busstation van waar onze bus vertrekt naar de hoofdstad Phnom Penh.

De busrit duurt 3 uur en dan zijn we weer waar we bij aankomst in Cambodja begonnen. We hebben ook weer hetzelfde heerlijke luxe hotel.

Als onze spullen op de kamer liggen gaan we naar de markt en lopen langs de boulevard. Daarna is de avondmarkt aan de beurt. Ook hier veel van hetzelfde maar er is een apart deel met eten. Hier wijs je bij een kraampje aan wat je wilt eten en dan ga je op een van de tientallen uitgerolde kleden zitten (schoenen uit) en dan wordt het eten gebracht. Bij een tweede kraampje nemen we nog een ijsje dat in een halve kokosnoot als bakje wordt geschept en dan lopen we rustig terug naar het hotel. Weer een dag voorbij.