Dag 8 - Hanoi

22 januari 2023 - Hanoi, Vietnam

Goodmorning Vietnam!
Vandaag maar eens ontdekken hoe Vietnam en met name de stad Hanoi is. Het eerste dat opvalt is dat krioelt van de brommertjes die allemaal toeterend kriskras door elkaar rijden. Het oversteken is een ware beproeving. Gelukkig zijn er zebrapaden en daar kun je rustig oversteken…. niet dus. Het is gewoon oversteken en beetje tussen alles door laveren dan gaat het goed.

We komen uit bij het meer en het valt op dat de meeste mensen hun nette kleding aan hebben het is immers Chinees oudejaarsdag en dat geeft ook duidelijk een bepaalde ‘vibe’ in de stad. Overal zijn rode lampionnen en veel mensen zijn ook in het rood gekleed. Gezinnen gaan allemaal op de foto op een (rode) brug en ballon verkopers lopen overal.

We bezoeken een voormalig gevangenis en lopen dan door naar de treinstraat. Dit is echt een bijzonderheid want niet alleen is het een super gezellig straatje maar het is ook erg smal en 2x per dag rijdt er een trein doorheen! Het is er gezellig druk als we aankomen en we vinden 2 stoeltjes langs de rails. 5 minuten voor de trein komt lopen er een paar mannetjes te schreeuwen dat je zoveel mogelijk aan de kant moet en dan komt ie hoor de trein. Luid toeterend dendert hij door het straatje, totaal geen rekening houdend met het feit dat het hier erg smal is en iedereen de trein op de foto wil hebben. Het is een behoorlijke lange trein en als ie voorbij is loopt iedereen weer op de rails en worden er duizenden foto’s gemaakt van mensen zittend, knielend of staand op de rails (wij ook hoor). We lopen vandaar naar het hotel voor een korte stop om ons om te kleden voor de avond want het koelt flink af als de zon weg is. Om half 7 beginnen we de avond met een waterpoppen show dat je gezien moet hebben volgens de kenners. De show duurt 45 minuten en is een combinatie van poppen in het water en live muziek aan de zijkant die de poppen begeleiden. Alhoewel we niks van het verhaal begrijpen (er zijn draken in het water, eenden, vissen, een kat die een van de eenden pakt en die meeneemt de boom in, paradijsvogels en een gouden schildpad) is het wel leuk om mee te maken. We gaan op zoek naar een restaurant en zien dat de weg rondom het meer inmiddels met hekken is afgezet maar er is nog genoeg ruimte op het plein. Pas na 11-en wordt het drukker en staan voor de hekken hinderden brommertjes geparkeerd.

Iedereen verzamelt zich nu rondom het meer en wij staan op rij 3. Rij 4 heeft wel pech want we steken duidelijk boven de meute uit. Uiteindelijk is het dan zover. Het is 12 uur. Gelukkig Chinees nieuwjaar! Het vuurwerk begint en we zien nauwelijks iets want we staan helemaal verkeerd. Recht voor ons geen vuurwerk maar rechts van ons waar het zicht wordt weggenomen door de bomen…. Iedereen stuift op deze plek weg om het vuurwerk te zien. Wij lopen naar de andere kant maar daar is het natuurlijk heel druk en bovendien staan overal bomen die het uitzicht deels belemmeren. We vinden een plek waar we het vuurwerk redelijk kunnen zien tussen de bomen door. Na ruim een kwartier is het klaar en gaan we langzaam richting hotel. Inmiddels proberen sommigen hun brommertje weg te halen maar die staat op rij 1 terwijl er daarna nog 4 rijen achterstaan. Wij schuifelen ook langs de brommertjes en moeten er soms half overheen klimmen om verder te komen. Uiteindelijk komen we bij het hotel en de eigenaar wenst ons een gelukkig nieuwjaar.

Morgen nog een dag Hanoi maar in de avond gaan we naar de bergen met de trein. Vermoedelijk zijn we de komende 4 dagen slecht bereikbaar. Misschien valt het mee maar de verwachting is dat we geen of slecht internet zullen hebben dus een korte onderbreking van onze verhalen.