Dag 23 - Hoi An

6 februari 2023 - Hoi An, Vietnam

Weer een vermoeiende dag😊 dus eigenlijk valt er niks te melden. Zelf het weer is met 26 graden voorspelbaar saai😎. Dus maar even wat observaties:

Poseren:

De gemiddelde Vietnamees is gek op foto's maken. In 9 van de 10 gevallen is het de vrouw die poseert en de man die de foto's maakt. Als de man 50 foto's heeft gemaakt gaat de vrouw ze keuren en vervolgens moet die arme man er nog 50 maken. Gezicht omhoog, omlaag, been gebogen, been recht, een been van de grond of 2 vingers in de lucht of een combinatie van wat hierboven staat.

Er loopt hier ook een jonge vrouw die zichzelf filmt met haar telefoon en tegen de camera praat en dan stopt bij een winkel met een jurkje en daar een heel verhaal bij verteld. In de avond heeft onze vlogster 2 telefoons. Eentje om zichzelf te filmen en een 2e om licht op zichzelf te laten schijnen want anders is ze niet duidelijk in beeld. En het blijft maar ratelen in zichzelf. Dan hebben we ook nog de mensen die terwijl ze zitten te eten de telefoon tegen het mandje of plantje op tafel zetten zodat ze zichzelf filmen. Het lijkt ons dat jezelf zien eten nou niet het meest charmante beeld geeft.

Verder zijn ze gek om filmpjes te kijken met het geluid op 10. Oordopjes kennen ze hier niet. Whatsapp berichten typen? Veel te vermoeiend. Nee ze spreken ze in en de ontvanger speeltje ze dan gewoon keihard af...

Stoeltjes:

Bijna overal staan lage stoeltjes of plastic krukjes. Als je het ziet staan als er nog niemand zit denk je dat er straks een kinderfeestje is maar uiteindelijk zitten er allemaal volwassenen op de lage stoeltjes en krukjes. Zeker in de echt Vietnamese restaurants of barretjes zie je niks anders.

Streetfood:

Je kunt overal op straat eten. Maiskolven, een soort ijs dat als een rolletje wordt opgediend en veel barbecue. En die barbecue is niet zo als bij ons nee hoor soms zit die gewoon achterop een fiets. Ze krijgen de kooltjes in no time aan en barbequen maar. De andere spullen zitten in de fietsmand voorop en klaar is je restaurant😅

Verkeer:

Ik had het al eens beschreven maar de chaos blijft opmerkelijk. Verkeer mag bij rood wel rechts afslaan maar voor.brommertjes geldt dat blijkbaar niet want die knallen ook gewoon rechtdoor door rood. Als auto's wegrijden dan wachten ze echt niet tot de rechterbaan vrij is nee hoor ze beginnen gewoon op de linker weghelft te rijden en voegen dan een keer in wanneer het ze uitkomt. Sowieso is zo kort mogelijk de bocht aansnijden een nationale sport (dus niet zo als bij ons buitenom op je eigen weghelft maar de binnenbocht) en natuurlijk toeteren. In het centrum staan 's avond de auto's op de stoep dus je moet wel op de weg lopen om verder te komen maar daar rijden dan weer luid toeterend de brommers maar ja je kunt nergens anders heen. Ook de brommers en scooters parkeren doen ze heel handig. Niet aan de kant nee gewoon dwars op de stoep zodat je als wandelaar niet op de stoep kan blijven lopen.

Bumperkleven ook heel normaal ze duwen de auto voor hen nog net niet op maar rijden er heel dicht tegen aan. Nou moet gezegd worden dat maximale snelheid 60 km is en sommige wel heel truttig rijden. En als je dan 5 minuten een auto hebt opgeduwd - zoals onze taxichauffeur gisteravond - en er is ruimte om in te halen dan doen ze het niet! Dan blijven ze lekker schokkerig (gas geven, gas los, gas geven, gas los) er achter hangen.

Hoe is Vietnam tot nu toe?:

Het is echt een prachtig en relaxed land met heel vriendelijke mensen. Soms gaat de service wel wat ver want denk nou niet als je een theezakje wilt voor op je kamer dat je die even kan halen. Nee er wordt iemand gebeld en dan wordt het later bij de kamer gebracht. Loop je naar het strand en die man van het zwembad ziet het, dan loopt ie mee en begint hij niet bestaand zand van je bedje te vegen met een stoffer.

Engels:

Het Engels is meestal slecht maar het mooiste zijn sommige menukaarten of borden. Panta in plaats van Fanta,

Pineappe in plaats van Pinneapple (ananas), landry in plaats van laundry (de was) en zo hebben we nog wel wat foutieve woorden gezien of gehoord.