Dag 10 - Sapa

23 januari 2023 - Sa Pa, Vietnam

De trein vertrok gisteren exact om 22u en dus op tijd. We hebben een cabine met 2 bedden en slapen al snel. Om 6u ‘s morgens zijn we op bestemming en staat de taxi klaar om ons naar Sapa te brengen wat nog een uurtje met de auto is. We worden afgezet bij een hotel waar we ons kunnen opfrissen en ontbijten en dan worden we opgehaald door onze gids. Onze bagage blijft achter in het hotel en we hebben enkel de spullen voor 1 nachtje mee.

De trekking van vandaag zal ongeveer 14 km zijn en gaat naar boven, naar beneden en weer naar boven. Omdat Sapa hoog in de bergen ligt is het hier veel frisser en het wordt vandaag niet warmer dan 17 graden. In principe loop je hier tussen de rijst terrassen maar dit is niet het juiste seizoen dus er is weinig rijst te zien. Af en toe veranderd ons wandelpad in een modderpoel en in no time zitten onze schoenen onder de modder. Richard zakt al snel helemaal met een voet helemaal in de modder weg maar dat was pas nadat Bianca op een bamboe bruggetje haar telefoon liet vallen precies in het water… Al met al ligt de telefoon zeker een minuut volledig onder water maar gelukkig doet ie het gewoon nog. We lunchen onderweg in een restaurant wat je anders absoluut voorbij was gelopen maar het eten is er prima met kleine loempia’s, rijst, groente en kip.

Na de lunch lopen we nog een klein stukje en dat zijn we bij ons overnachtingsplek wat het huis van onze gids blijkt te zijn. We zitten nog even in de zon, lezen binnen een boekje en dan is het alweer tijd voor het diner. We worden uitgenodigd in de keuken waar een groot vuur is waar we op lage stoeltjes gaan zitten om het lekker warm te hebben. Oma is er ook want die eet elke dag elke maaltijd bij haar dochter. De haard rookt wel als een gek maar het kan in de hele keuken eigenlijk geen schade toebrengen want op wat tegelwerk achter het aanrecht na is alles van beton (en een troep). Onze kamer is netjes. Na het eten (dit keer rijst, kip, groente en weer loempia’s - toen onze gids daarna met nog wat aankwam bleek dat varkensvlees te zijn. Dat klonk goed totdat ze toevoegde dat het het hart van het varken was… toch maar even aan ons voorbij laten gaan) blijken we nog een voet massage te krijgen en even later staan er 2 buurtbewoonsters in de keuken die ons die massage gaan geven. We moeten wel lachen vooral als we na de massage weer naar de keuken verhuizen voor een kruidenbadje voor onze voeten. Daarna is het tijd om naar onze kamer te gaan en vanuit daar horen we de familie in de keuken zingen met hun karaokeset.