Dag 11- Sapa

24 januari 2023 - Ninh Binh, Vietnam

Deze keer mogen we niet in de keuken ontbijten maar in de aangrenzende kamer. De rest van de familie (moeder, vader, 3 kinderen en oma) zitten in de keuken waar naast de haard ook nog een extra vuur is gemaakt met daarop een metalen schaal. Het rookte weer flink dus het was niet erg dat wij er niet bij zaten. Het ontbijt bestaat uit pannenkoeken en verse ananas. Helaas geen poedersuiker maar je kunt niet alles hebben. Buiten is het grauw en grijs en slechts 4 graden. In het eenvoudige huisje is het dan ook ijskoud. Na het ontbijt gaan we weer op stap en we hebben alle laagjes kleding aan die we bij ons hebben. Eenmaal buiten worden we al vrij snel wat warmer door het lopen. In het begin - het heeft ‘s nachts geregend- is het weer een modderpoel maar daarna lopen we al snel op een verharde weg. Het uitzicht blijft adembenemend. Met een zonnetje en de rijst in volle bloei moet het nog mooier zijn. Onderweg drinken we ergens koffie en thee en lunchen we in een ‘restaurant’ bij de rivier. Het is een simpel huisje annex winkeltje annex restaurant en is het een zooitje. We zitten buiten rondom een vuurtje met 4 jongetjes en buurtbewoners die komen aanwaaien nemen ook plaats rondom het vuurtje. Richard gaat binnendoor naar de wc en daar lag zeker voor een maand of 6 stof/gruis op de wc bril… Van het restaurant deel naar de wc zie je goed wat een ongelofelijke troep het overal is. Hier geen zorgen over de kleur van de verf, het behang of de vloerbedekking. Alles is beton en je hoeft enkel een beetje om alle troep heen te vegen😅

De lunch bestaat uit een noedel soepje met kip. Helaas blijkt in de kip nog hier en daar een botje te zitten maar goed het vult de maag en dat is het belangrijkste. Na de lunch lopen we verder en praktisch alleen berg op. Na een uurtje worden we opgepikt door onze taxi die ons weer naar het hotel brengt waar onze bagage ligt opgeslagen. We nemen afscheid van onze gids en hebben nog alle tijd om het stadje hier te verkennen alhoewel het erg fris blijft. De temperatuur komt vandaag niet boven de 10 graden uit en de gemiddelde toerist (zeker de Vietnamezen maar ook de mensen uit Thailand lopen erbij als eskimo’s). We drinken wat warme chocolade op een terrasje met een vaag (maar wel lekker) gebakje en gaan naar het hotel terug. Hier krijgen we nog diner alvorens de taxi ons weer naar de (nacht) trein brengt naar Hanoi. Vanavond overnachten we dus weer in de trein.