Dag 17 - Hue

30 januari 2023 - Hue, Vietnam

Tja dus geen bus met privacy, WiFi en stopcontact maar gewoon een bus met slaapplekken aan het raam en 1 rij in het midden (totaal 3 rijen met in het midden een smal gangpad) en dan 2 bedden boven elkaar.

De stoel ligt al achterover en je voeten gaan in een soort ijzeren doos. Als Europeaan kun je je niet volledig strekken maar het is best te doen. Wel een paar keer wakker vanwege stops (er is geen toilet aan boord), omdat de verlichting aan gaat of dat er mensen uitgaan en weer nieuwe binnenkomen. Daarnaast toetert de bus er de gehele rit lustig op los maar toch we slapen een paar uur tussendoor.

Uiteindelijk zijn we precies 12u! later op bestemming en een ervaring rijker (en we waren niet de oudsten aan boord!).

Bij de eindbestemming staan allemaal Vietnamezen driftig te gebaren en voordat je het weet zit je aan de thee met ze te praten want ze willen je achterop de

motor rondrijden. Het liefst een paar dagen. Aangezien Bianca in Nederland al had aangegeven dat ze dit graag wilde doen (Richard niet!!) hebben we naar ze geluisterd. Prachtige optie voor 4 dagen maar wij hebben onze hotels al geboekt dus dat is geen optie. Er komen ik weet niet hoeveel alternatieven voorbij en omdat Bianca het nu eenmaal zo leuk lijkt gaan we vandaag een city tour met ze doen en dan overmorgen rijden ze ons - via een bijzondere route - bekend van het tv programma Top Gear - naar onze volgende bestemming. Nu eerst naar het hotel maar de kamer was nog niet beschikbaar dus richting een restaurant voor een ontbijt en daarna op pad. Bianca al direct losjes zittend op de ene motor en Richard zich strak vasthoudend op de andere achterop. De mannen rijden heel beheerst en dus kan zelfs Richard genieten van de omgeving (maar laat de hendels niet los!) maar hij vindt het stiekem heel bijzonder.

Hue is weer meer een echte stad maar wij rijden rond in het binnenland en komen op plekken die we anders echt nooit hadden gevonden. Zouden we er iets aan hebben gemist? Nee, dat niet maar toch. De gids en Bianca haar chauffeur heet Hai en die van Richard heet ‘nummer 4’ ( de vierde in de familie).

Doordat we gelijk uit de bus ‘gekidnapt’ zijn hebben we natuurlijk teveel betaald maar ach het valt mee en we hebben toch nog iets van de prijs afgekregen. Sommige dingen kun je maar beter niet weten. We rijden wat af (lekker de hele dag met je kop in de wind na een gebroken nacht in een bus en weer met 4 lagen kleding aan want op de motor vang je veel wind). Het is hier wel warmer (21 graden maar nauwelijks zon).

Om 4 uur ‘s middags komen we bekaf maar voldaan aan in het hotel. We bestellen eten op de kamer en springen nog even in de jacuzzi om daarna een uurtje gemasseerd te worden in ons keurige hotel. Na deze dag slapen we heerlijk!