Dag 28 - National Park Cat Tien

10 februari 2023 - Cat Tien, Vietnam

We zijn ons nog aan het aankleden als we gebeld worden. Volgens de receptie staat ons busje voor de deur maar er het is 7u terwijl het volgens onze planning om 8 u moet zijn. We hebben allebei een andere tijd dus dat gaan we niet oplossen maar wij nemen nog even de tijd voor ontbijt en de laatste dingen inpakken. Uiteindelijk rijden we kwart voor 8 weg met onze gids en chauffeur.

Het is een lange rit en zijn pas eind lunch tijd in het nationale park van Cat Tien waar wilde Gibbons (apen) leven. Onderweg worden we aangehouden door de politie. Het blijkt dat onze chauffeur te hard heeft gereden. Later blijkt dat de officiële boete 5 miljoen dong was (200 euro) maar dat hij door 3 miljoen cash te betalen (120 euro die de agenten zo in hun zak steken) weer verder mocht. Hij is evengoed niet blij. Nadat we zijn ingecheckt en hebben geluncht hebben we een uurtje vrije tijd alvorens we 2uur gaan fietsen. Op de afgesproken tijd melden we ons maar we krijgen te horen dat het te heet is (35 graden) en dat we pas om half 4 vertrekken want dan is het koeler. En dat klopt want om half 4 is het geen 35 graden meer maar 34 graden😂

We fietsen met de lokale gids en ook de gids van het busje (die alles over laat aan de lokale gids) en op bepaalde plekken stoppen we en gaan we een stuk de jungle in. We zien voornamelijk enorme bomen en de rivier met een waterval. Bij elke boom zet de gids ons op de foto. Wij vinden het op enig moment wel genoeg maar zij krijgt er geen genoeg van. Na 2 uur is de tour teneinde en hebben we 45 minuten om ons even op te frissen en dan vertrekt er soort open legertruck waarop wij en een berg andere toeristen plaatsnemen om wild te spotten. De zon is inmiddels onder maar voorop staat een gids (weer een andere) die met een lichtstraal voor en naast de auto schijnt om dieren te spotten. We zien ontzettend veel herten en uiteindelijk ook nog een soort wezel. Aan het einde van de weg keert de truck en rijdt dezelfde weg terug. Hierna volgt het diner wat enkel lokale gerechten betreft. Het vlees en de rijst is prima maar het bord met inktvis en de tofu laten we links liggen. Dan zit het er weer op want morgen gaan we al om 5 uur gibbons spotten in de jungle.