Dag 3 - Luang Prabang (Laos)

16 januari 2023 - Luang Prabang, Laos

De wekker gaat al om kwart voor 5 ‘s morgens want we hebben een vroege vlucht. Na het ontbijt checken we uit en lopen gelijk richting de incheckbalie. Wel makkelijk als je op de luchthaven je hotel hebt.

Ons vliegtuig zit halfvol en dat is geen overbodige luxe want de beenruimte is echt ingesteld op de lokale bevolking dus in plaats van heel klem zitten is er nu meer ruimte. De vlucht gaat voorspoedig en vanuit het vliegtuigraam zien we - na de landing - al dat het vrij rustig is. Laos binnenkomen is natuurlijk omslachtig. Eerst een formulier invullen, dan in de rij van een visum bij loketje 1 dan omlopen en naar loketje 3 waar je mag afrekenen nadat bij loketje 2 iemand ook nog iets heeft gedaan aan het visum. Dan in de rij om door de paspoortcontrole te komen met je visum. De bagage ligt inmiddels al te wachten en dan in de taxi richting hotel. De taxi kost een vermogen want we moeten 80.000 kip afrekenen. Dat klinkt als veel maar is 4 euro.

Nadat we hebben ingecheckt gaan we de stad verkennen. Eerste indruk: ontzettend rustig en relaxed maar wel een prachtige plek. We gaan over de bamboebrug naar de andere kant van het water voor wat te drinken en te eten en genieten van het uitzicht. Daarna lopen we weer het centrum in wat in feite een lange straat is. We bezoeken een tempel en drinken aan de rivier weer wat (een smoothie kost 25.000 kip wat pak me beet 1,25 is dus lang hoef je niet na te denken om je wel of niet iets neemt). Eind van de middag even een korte stop bij ons hotel en dan 328 treden klimmen naar de top van een tempelcomplex om daar de zonsondergang te zien. Het is er ontzettend druk en in de 45 minuten dat we boven zijn worden er duizenden foto’s gemaakt door alle toeristen. Daarna wacht een rondje over de avondmarkt. Er is een lange sliert van kraampjes met maar één nadeel: ze verkopen allemaal hetzelfde…. Het is kleding, tasjes of stoffen uit Laos. We eten in een rooftop restaurant en kunnen dus mooi de markt van boven bekijken. Het eten is weer duur 😅 met 200.000 kip (10 euro voor 2 hoofdgerechten, 2 drankjes en 1 toetje) dus we gaan verderop nog even koffie en thee drinken en dan zit de eerste echte dag er wel op. Morgen helaas niet uitslapen want er is elke dag om half 6 in de ochtend een ritueel met monniken en dat willen we wel zien.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leendert:
    16 januari 2023
    Wel leuk dat alles zo goedkoop is maar is het wel lekker
  2. Richard & Bianca:
    18 januari 2023
    Ja je hoeft er toch minder over na te denken. We slapen de komende 2 nachten voor 29 euro dus nog geen 15 euro per nacht en alles is aanwezig en het is keurig schoon
  3. Leendert:
    21 januari 2023
    Gelukkig maar dat alles goed schoon is leuk niews kijk er naar uit