Dag 4 - Luang Prabang

17 januari 2023 - Luang Prabang, Laos

Vanmorgen vroeg uit bed om te kijken naar de monniken die de straat opgaan om hun offers op te halen. De lokale bevolking zit op een rij en geeft elke monnik rijst en koeken. We zijn duidelijk niet de enige toeristen die dit ritueel willen zien. We schatten sowieso in dat de helft van het aantal mensen in dit stadje toerist is. We horen veel Duits, Frans en Engels. Nadat we wat foto’s hebben gemaakt gaan we weer terug naar ons hotel (we zijn binnen een minuut terug zo dichtbij is het) en gaan nog even liggen. Na een lekker ontbijten gaan we een rondje over de ochtendmarkt en worden we aangesproken door verschillende taxi chauffeurs die ons wel naar de waterval willen brengen en dat treft want daar willen we ook naar toe. Uiteindelijk gaan we mee met “Kou” die ons niet alleen naar de waterval brengt maar ook naar een authentiek dorpje, een buffel boerderij, en een olifanten rescue center. Daarnaast regelt hij ook treinkaartjes voor morgen via zijn zuster dus hij is van alle markten thuis.

Het dorpje is wel aardig maar alle kleine kinderen in het dorp staan jengelend prulletjes aan te prijzen dus er wordt behoorlijk op je gevoel gewerkt. De buffelboerderij geloven we wel dus daar eten wel enkel een ijsje en bij het olifanten rescue center kopen we een emmer met bananen en ander fruit om de olifanten te voeren. Het geheel maakt een beetje een trieste indruk dus vandaar door naar de eerste waterval. Het is een erg mooie plek en we eten daar ook gelijk waarna we naar de grote waterval gaan. We worden aangesproken door een toerist uit India die we later op de dag nog zeker 3x tegenkomen. Na 2 uur klimmen en klauteren rond de waterval rijden we terug naar de stad en zijn we redelijk af. Duseven een uurtje niks en dan weer de stad in (het is eigenlijk een lange straat waar we binnen 1 minuut zijn) voor het avondeten. Al met al was het weer een heerlijk dagje. Rond de 25 graden en alleen maar vriendelijke mensen. Tot dusver is Laos echt een super mooi land.