Dag 36 - Senmonorom

18 februari 2023 - Sen Monorom, Cambodja

In de ochtend hebben we nog even tijd voor een rondje in de buurt van het hotel alvorens we met de bus verder gaan. Het Royal Palace is gesloten maar we lopen er een rondje omheen en bekijken wat souvenierwinkeltjes. Dan checken we uit en lopen 2km naar de plek waar we moeten zijn voor de bus. Dat is geen busstation maar hier hebben diverse maatschappijen hun eigen kantoor van waar de bus (minivan) vertrekt. We zijn natuurlijk een uur te vroeg en het busje is ook nog eens een half uur te laat. Om klokslag 2 uur rijden we weg en dat zou inhouden dat we pas half 8 in de avond arriveren.

Waren we in Vietnam gewend aan truttige rijgedrag (gas geven, gas los, gas geven, 15x toeteren, gas los) en nooit harder dan 60km per uur dit is andere koek. Bij ons zit Max Verstappen achter het stuur en het lijkt wel een raket die gelanceerd wordt. Hij slalomt overal langs in de stad. Bij wegwerkzaamheden zou je denken dat je netjes in de rij blijft rijden maar nee als er ie er nog naast kan om even later (en 1 auto eerder) weer in te voegen dan doet dat. Buiten de stad rijdt ie gemiddeld 110 km en als we onderweg dorpjes passeren waar je 30 mag dan zakt de teller naar 100 maar echt niet lager. De mooiste stunt is halverwege als er serieuze wegwerkzaamheden zijn. De rechterbaan wordt aan gewerkt en is nog gravel en de linkerbaan is gewoon asfalt dus we rijden links maar dat gaat niet snel genoeg dus halverwege stuurt hij naar rechts om op het gravel te rijden waar dus werkzaamheden plaatsvinden. Ietsje verderop kan (moet?) hij terug maar er liggen wat grote losse stenen en hij aarzelt net te lang dus knalt ie gewoon rechtdoor tussen 2 machines die de weg platwalsen door!!! Daar moet je bij ons eens meekomen….

Ondanks dit soort acties (elke auto of bus voor hem halen we in geen eentje uitgezonderd) duurt de rit toch gewoon 5,5 uur.
Onderweg passeren we veel dorpjes dat weinig voorstelt anders dan aan beide kanten van de weg van armoedige gebouwen met golfplaat. Wat dat betreft vervelen we ons niet en zien we de rauwe kant van dit arme land.

Ondanks dat we 3 stoelen hebben voor ons 2-en zijn we er na 5,5 uur wel helemaal klaar mee. Als we er zijn moeten we 600 meter lopen naar ons hotel. Daar treffen we de eigenaar die uit Italië komt en ons van alles vertelt. Gelukkig kunnen we bij hem ook uitstekend eten en hij kan de bus voor ons regelen. We bekijken onze planning nog even. De volgende stop is puur om een volgende lange rit (10uur) te onderbreken  en je kunt daar een speciaal soort dolfijn spotten maar de hotels zijn niet veel soeps op eentje na maar die lijkt niet beschikbaar. Toevallig is het een vriend van onze Italiaan dus die belt hem maar het lukt echt niet helaas. Ondanks het feit dat dit hotel waar we nu zitten ook niet heel  bijzonder is (kan waarschijnlijk ook niet voor 12 euro per nacht) besluiten we dat we die tussenstop dan maar overslaan en gelijk door de zure appel heen bijten en een lange busrit overmorgen nemen maar eerst hebben we morgen nog een bezoek aan een olifanten opvang centrum dus daar denken we nu nog even niet aan.