Dag 42 - Battambang

24 februari 2023 - Battambang, Cambodja

De wekker gaat om half 6 want om half 7 worden we opgepikt bij ons hotel voor onze reis naar Battambang per boot.

Even over half 8 vaart onze boot weg. Het is een eenvoudig bootje (foto’s volgen maar internet is erg slecht hier) en we zijn met man of 14. Per boot duurt het langer als per bus maar omdat je langs drijvende dorpjes gaat is deze variatie leuker en we hebben de tijd dus hebben we voor de boot gekozen.

Het eerste stuk gaat redelijk vlot want we gaan over een groot meer en er is ontzettend veel te zien. We zitten onderin maar ook boven op het dek maar net na de lunch wordt het daar wel erg heet en dus weer terug naar beneden.

De drijvende dorpjes zijn leuk om te zien want je kunt veelal ook gewoon naar binnenkijken maar op zich zijn de leefomstandigheden natuurlijk hopeloos. En we zagen al dat ze in deze landen alles op straat wegsmijten maar hier creëren ze gewoon hun eigen vuilnisbelt die steeds erger wordt. Overal ligt plastic, textiel of andere rotzooi. Als er stoppen bij een drijvend winkeltje kun je daar ook naar de wc. Of wc, het is een hokje van hout met op de grond een groot gat gezaagd en alles valt zo in de rivier. Verderop zitten vrouwen vrolijk kun kleding te wassen in dezelfde rivier en zwemmen kinderen lekker in het water….

Het laatste stuk is meer uitzitten want je weet op een gegeven moment niet meer hoe je moet zitten en doordat het nu het droge seizoen is, is er veel minder water en staat de rivier erg laag waardoor we traag door de bochtige rivier gaan. Na exact 7 uur zijn we er. Met een tuktuk  gaan we naar het hotel.

We gaan wat later nog even op pad om te eten en gaan bij een busmaatschappij langs om ons vervoer te regelen voor als we hier weer weg gaan. Dat leek lastig omdat we eerst met een grote bus moeten dan verder met een klein busje en dan met een boot maar het lijkt allemaal mee te vallen (qua regelen dan..).