Dag 7 - Vientiane

20 januari 2023 - Vientiane, Laos

Na het ontbijt wachtten we op de mini van die ons naar Vientiane - de hoofdstad van Laos - zal brengen. Groot is de verbazing als er een tuktuk komt voorrijden maar deze brengt ons enkel naar een soort busstation en daar stappen we over op de mini van. We zitten en achterin het busje ligt een enorme berg rugzakken. Er komen nog 2 toeristen bij en net als we denken te vertrekken blijken er nog 2 mensen bij te moeten en de man van de 2 is niet bepaald de kleinste. Alle bagage gaat er weer uit en de 2 mensen worstelen zich naar achteren en dan begint de legpuzzel met de bagage. Uiteindelijk zitten we met 15 personen in het busje plus bagage…we zitten klem. Gelukkig rijden we over een tolweg en die is dus goed en redelijk snel. Al met al stappen we 2 uur later uit in Vientiane. We blijven hier niet. We hadden wel een overnachting gepland maar vanwege het Chinese nieuwjaar hadden we thuis al besloten een dag eerder weg te gaan uit Laos zodat we op tijd in Vietnam zijn voor oud en nieuw. Het enige probleem… de bagage. Ook dit was snel opgelost want we hebben gewoon een tuktuk rijder gevraagd wat het kostte om ons de rest van de dag rond te rijden en ons eind van de middag op het vliegveld af te zetten. De onderhandelingen beginnen bij 800.000 kip (40 euro) wat natuurlijk veels te veel is. Wij bieden 200.000 maar hij wil niet verder zakken dan 500.000 waarop we weglopen. Een andere tuktukrijder die het geheel had gevolgd wilde wel verder praten en uiteindelijk werd de deel gesloten voor 400.000 kip (20 euro). Nog steeds teveel maar ach bijna 4 uur je privé taxi die te gelijkertijd op je bagage past was het wel waard.

De hoofdstad heeft niet heel veel bezienswaardigheden maar we de belangrijkste tempel, een triomfboog (net als Parijs) en de gouden tempel die op elk bankbiljet staat wilden we toch zien. Ook een stop aan een soort markt/winkelcentrum stond op het programma. Over het algemeen is het allemaal dezelfde rommel dus we gaan zonder souvenir van Laos naar huis ( behalve een pin van de vlag!). maar het is best leuk om even rond te struinen. Uiteindelijk werden we gedropt bij het vliegveld voor onze vlucht naar Hanoi in Vietnam. Het verschil zal naar verwachting groot zijn want in tegenstelling tot de slaperige stadjes in Laos is Hanoi een drukke stad en bovendien ligt het veel noordelijker dus we gaan de 28 graden van vandaag inruilen voor een graad of 19.

Na de landing in Hanoi zitten we nog een minuut of 40 in een taxi. Het verkeer is een grote chaos en overal zien we mensen met bossen bloesemtakken en chrysanten. Op elk brommertje (en dat zijn er heel veel) heeft de medepassagier de handen vol. We vermoeden dat het met oudjaar heeft te maken maar dat zoeken e nog wel uit. Ons hotel ligt in de oude wijk en is een klein eenvoudig hotelletje.